آژمان بیژنینسب، کارگردان نمایش «ایلخون» که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر حضور دارد، گفت، «ایلخون»، نگاهی متفاوت به «مکبث» شکسپیر است که با فرهنگ ایل، ایرانیزه شده است.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از خبرآنلاین، مسابقه تئاتر ایران، یکی از بخشهای نمایشهای صحنهای چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر است که از یکشنبه تا چهارشنبه (یکم تا یازدهم بهمن) با حضور گروههای نمایشی، میزبان مخاطبان خواهد بود.
نمایش «ایلخون» به نویسندگی و کارگردانی آژمان بیژنینسب روز یکشنبه، ساعت 19 در تالار وحدت روی صحنه میرود.
بیژنینسب، درباره داستان این اثر گفت: «نمایش «ایلخون» اثری برگرفته از داستان نمایشنامه «مکبث» اثر ویلیام شکسپیر است که در بستر ایل اتفاق میافتد.»
او ادامه داد: «درواقع این نمایش با تلفیق فرهنگ ایل ایرانیزه شده است.»
بیژنینسب، ضمن اشاره به علاقهاش به آثار ویلیام شکسپیر افزود: «نمایشنامههای شکسپیر شاهکارهای ادبی هستند که هیچگاه به فراموشی سپرده نمیشود و من علاقه زیادی به آنها دارم. به همین دلیل سالهاست که روی متون نمایشی این نویسنده کار کرده و تلاش میکنم با تطبیق آنها و نزدیک کردنشان به فرهنگ بومی_ایرانی خودمان روایتگر این آثار باشم.»
او افزود: «کار قبلی من با نام «هملُر بیژنی» نیز در این راستا و بر اساس نمایش «هملت» با ایرانیزه شدن شخصیتها و وقایع روی صحنه رفت. ازآنجاکه «مکبث»، به دغدغههای من بسیار نزدیک بود و میتوانست با بر تن کردن لباس ایل و قرار گرفتن در بستر زندگی ایلیاتی، فرهنگ و آدابورسوم خودمان را به نمایش بگذارد و با نگاهی جدید و کمتر دیدهشده اجرا شود؛ در تجربه اخیرم به سراغ این اثر رفتم.»
این کارگردان درباره روند برگزاری جشنواره هم توضیح داد: «قطعاً جشنواره با محدودیت مالی مواجه است اما اگر امکانپذیر بود که تمامی اعضای گروهها تا آخرین روز جشنواره فرصت حضور و تماشای آثار یکدیگر را داشته باشند، اتفاق بهتری رقم میخورد و آنها میتوانستند از تجربیات و دانستههای دیگر شرکتکنندگان آگاه شوند.»
بیژنینسب در پایان گفت: «خوشبختانه ستاد اجرایی جشنواره ما را بهخوبی راهنمایی کرده و پذیرای گروهها هستند و امیدوارم روند اجرا و برگزاری این رویداد بزرگ هنری هر سال بهتر از سال قبل پیش برود.»
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.
داور بخش فراگیر چهلودومین جشنواره بین المللی فجر با اظهار امیدواری نسبت به دائمی شدن بخش فراگیر در جشنواره است میگوید حضور در این رویداد، به بهبود زندگی هنرمندان دارای معلولیت و خودباوری و درک فرصتهای برابر در زندگی شخصیشان کمک میکند و در صورت استمرار، نتایج اجتماعی ...
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
حسین اسدی، کارگردان نمایش «کهته» که در بخش تازهها حضور یافته میگوید تمامی آثار بخش مسابقه با هم ارزیابی و داوری میشوند و این شاید خیلی منصفانه نباشد، چراکه برخی از آثار بخش مرور تاکنون در چند تماشاخانه به روی صحنه رفتهاند و آثاری که مثل ما برای جشنواره آماده شدهاند، ...
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میگوید در این اثر تلاش کرده است تنها بهعنوان یک راوی و بدون قضاوتگری نقاط عطف زندگی طیب حاجرضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهههای ...
کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میگوید این اثر بر پایه اندیشه چشمهای بینایی که حقیقت را کتمان میکنند بنا شده است. حقیقتی که میتواند به کل روابط جوامع انسانی ...
حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازهها وارد مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر شده است، میگوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...
کارگردان «آشپزخانه فنلاندیها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی میداند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آنها دارد.
جلسه دهم نقد آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانههای اجارهای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح میجنگد تا شرایط زندگیاش را بهبود بخشد. درونمایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.